Een logo of een branding?
Wat is het verschil en waarom heb ik dat nodig?
Het logo: het gezicht van je bedrijf.
Een logo is vaak het eerste wat klanten van je bedrijf en jezelf zien. Het is de uitgelezen kans om een sterke, positieve indruk te maken die vooral een weerspiegeling is van je professionaliteit, betrouwbaarheid en innovatie. Een krachtig en modern logo is veel meer dan zomaar een figuurtje, het is het gezicht van je bedrijf en dient net daarom te voldoen aan enkele kenmerken.
Dé eerste indruk… die kan tellen!
Een logo is een visueel symbool dat bijdraagt aan de herkenbaarheid van je bedrijf. Je gebruikt het consistent op je website, social media, marketingmaterialen, briefpapier, etc. Het wordt een herkenbaar symbool voor je vakmanschap en zorgt voor een betrouwbare relatie tussen jou en je klant.
Branding: de volledige ervaring van jouw bedrijfsstijl, jouw vakmanschap en jouw vertrouwen.
Branding daarentegen, gaat veel verder dan alleen een logo. Branding overkoepelt alle elementen die samen de perceptie van je bedrijf vormen. Dit omvat je missie, visie, waarden, communicatie, klantbeleving, en visuele identiteit, waaronder je logo. Het creëert een samenhangend en memorabel beeld van je bedrijf in de hoofden van je klanten.
Branding zorgt ervoor dat klanten niet alleen je logo herkennen, maar roept ook de emotionele en functionele associaties van de klant met je bedrijf op. Het bouwt vertrouwen op en versterkt de relatie tussen jou en je klanten door een consistente ervaring te bieden op alle touchpoints, van je website en social media tot je fysieke locatie en klantendienst.
Het samenspel tussen logo en branding
Hoewel een logo een cruciaal onderdeel is van je branding, is het slechts een klein deel van het grotere geheel. Je logo dient als het herkenningspunt van je bedrijf, maar zonder een sterke brandingstrategie verliest het zijn impact. Door een krachtig logo versterk je de branding aangezien je een visuele herinnering gaat bieden aan de waarden en beloftes van je bedrijf. Samen zorgen een sterk logo en een coherente brandingstrategie ervoor dat je bedrijf zich onderscheidt in een competitieve markt en een loyale klantenbasis opbouwt.
Samenwerken met een professionele designer
Zoals een fotoshoot dient een logo een unieke weergave te zijn van je bedrijf en weerspiegelt het de kernwaarden en de identiteit. Een uniek logo onderscheidt je van de collega’s en laat je opvallen in het overdrukke aanbod.
Een modern logo dient flexibel te zijn en goed zichtbaar te zijn op verschillende platforms en formaten.
Denk hierbij aan visitekaartjes, websites, social media, offertes, facturen. Het zorgt voor een consistente ervaring van vertrouwen, ongeacht waar de klant je ook tegenkomt.
Naast het belang van het gebruik van een moderne designertrend is het ook belangrijk aandacht te besteden aan het tijdloos maken van een logo. Dit zorgt er voor dat je logo er na jaren nog steeds fris en relevant uitziet en vermijdt nadien de eventueel hoge kosten van een al dan niet totale re-branding.
Ben je klaar om je te laten bijstaan door een professionele designer denk dan aan het volgende:
1. Zorg dat je duidelijk bent in het stellen van je verwachtingen en omschrijf je bedrijf grondig en volledig.
2. Wees open voor feedback : samenwerking en eerlijke feedback zijn cruciaal om tot het beste resultaat te komen.
3. Test je logo op de verschillende platformen vooraleer je het definitief maakt.
Wij helpen je graag met het ontwikkelen van een op maat gemaakt logo, vol professionaliteit, vertrouwen en herkenbaarheid. Onze droom is van jouw bedrijf de ‘Top of mind’ in jouw branche te maken, werk jij hieraan mee ?
Maithe Van Suypeene
Stagiair 2024