Digitale reclame is o-ver-al! Het is haast niet meer weg te denken uit onze dagdagelijkse digitale momenten. Een uurtje (of twee) scrollen op TikTok? Reclame! Een recept bekijken op YouTube? Reclame! Een synoniem voor ‘voordeel’ opzoeken op Synoniemen.net? Reclame! Wil dat zeggen dat de digitale reclamewereld alleen heerst? Zeker niet! Voor eens en voor altijd: print is not dead. Hoewel het lijkt alsof onze wereld digitaal gedomineerd wordt, kent print tal van voordelen die niet snel zullen verdwijnen. Ons grafisch team dompelt je met deze blog onder in alle pluspunten van print. En vertrek niet te snel, want onderaan trakteren we je nog op waardevolle tips!
Waarom print levend en wel is
-
- Lange levensduur
Print kan veel langer blijven bestaan dan digitale advertenties, die vaak maar voor een korte periode online staan. Magazines kunnen weken, maanden of zelfs jaren op een salontafel liggen, waardoor ze keer op keer bekeken kunnen worden.
-
- Breed bereik
Printmedia schitteren in hun veelzijdigheid en universele toegankelijkheid. In tegenstelling tot digitale media – die een apparaat en internetverbinding vereisen – zijn printuitwerkingen altijd beschikbaar voor iedereen. Of het nu een tijdschrift, een billboard of een flyer is, print reikt rechtstreeks uit naar de lezer, zonder technologische hindernissen.
-
- Tastbaarheid
De tastbare aard van printmedia draagt bij aan hun blijvende impact. Het fysieke gevoel van papier in je handen, de textuur en zelfs de geur van gedrukte pagina's kunnen een intensere ervaring creëren voor de lezer. Deze zintuiglijke ervaring – gecombineerd met het visuele aspect – maakt dat printmedia lang in het geheugen kunnen blijven hangen.
-
- Geloofwaardigheid
Printmedia versterken de geloofwaardigheid van je merk. De kwaliteit van het drukwerk weerspiegelt direct op het imago van je bedrijf: een prachtig ontworpen, mooi afgewerkt printproduct kan het geloof van de klant in je bedrijf versterken.
-
- Duurzaamheid
Steeds meer drukkerijen richten zich op milieuvriendelijke druk door gerecycleerd of duurzaam papier en plantaardige inkten te gebruiken. Hiermee draag je niet alleen je steentje bij aan een properdere wereld, maar geef je ook een positief signaal aan klanten en stakeholders.
Best of both worlds
Hoewel print in deze blog een oorverdovend applaus krijgt, willen we toch graag benadrukken hoe belangrijk een multichannel approach is. Bereik het breedst mogelijke publiek dankzij het gebruik van print én digitale kanalen. Daar waar print bijvoorbeeld de basis kan leggen voor merkbekendheid, kan digitale media worden gebruikt om meer interactieve en gerichte marketingactiviteiten uit te voeren. En omgekeerd! Door meerdere kanalen te gebruiken, vergroot je bovendien de kans dat je doelgroep je merk herkent. Dit komt doordat die je boodschap meerdere keren en op verschillende manieren tegenkomt. Een multichannel approach stelt merken in staat om hun boodschap op een consistente manier over verschillende platforms te communiceren, terwijl ze de unieke voordelen van elk kanaal benutten.
Meesterlijke materiaalkeuzetips van onze grafische goeroes
Ziehier – zoals beloofd – nog enkele trefzekere tips van onze grafische genieën.
-
- Papierkeuze
Gestreken blinkend papier oogt clean, maar kan ook goedkoop lijken. Kies gestreken mat papier voor een duurdere uitstraling. En hoe hoger het grammage, hoe luxueuzer de indruk.
-
- Textuur
Ongepolijst papier geeft een extra gevoel en textuur, waarmee je klanten of lezers letterlijk kan prikkelen.
-
- Karton
Kies voor dik vouwkarton voor de verpakking van duurdere producten. Dit kan gekleurd, mat of glanzend zijn. Gebruik daarnaast eerder golfkarton voor omdozen of goedkopere verpakkingen. Dat is namelijk stevig en betaalbaar!
-
- Banners
Voor buitengebruik kies je best een banner van vinyl voor duurzaamheid en weersbestendigheid. Vermijd textiel, dat kan namelijk scheuren!
-
- Foto's
Druk foto's af op dibond voor levendige kleuren en een hoogwaardige uitstraling. Foto's op foam daarentegen ogen goedkoper vanwege hun licht gewicht en vatbaarheid voor schade.
Daar heb je het, print is verre van passé! Hoewel digitale reclame zijn voordelen heeft, kunnen we niet ontkennen dat print ook een krachtpatser is in de wereld van de reclame. Van langdurige impact leveren tot de geloofwaardigheid van je merk versterken, print heeft zijn eigen unieke voordelen. En die voordelen zijn gewoonweg onmisbaar in elke marketingstrategie.